Galeria

Relacja Ucznia IX LO w Poznaniu z pobytu na Wydziale Budowy Maszyn i Zarządzania

Chwilę przed przerwą świąteczną 15 grudnia zostaliśmy zaproszeni na Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania na Politechnice Poznańskiej. Celem tego spotkania było przedstawienie oferty wydziału - jego pięciu odmiennych, ciekawych kierunków.

Paru studentów z tego miejsca opowiedziało nam jak wygląda ich nauka - od wyjaśnienia na jakich przedmiotach musimy się skupić, żeby się dostać, do kół naukowych, gdzie można rozwijać swoje zainteresowania. Swoje wystąpienia  poparli osiągnięciami - jedna studentka inżynierii biomedycznej zaprezentowała zaprojektowany przez siebie model protezy dłoni oraz nerki wykonany metodą druku 3D! Dowiedzieliśmy się też, na czym polega scaffolding oraz jak rysuje się przyszłość protez i implantów.

Po wykładzie zostaliśmy podzieleni na dwie grupy i zaprowadzeni do paru laboratoriów na terenie wydziału. W laboratorium biomechaniki przeprowadziliśmy pod opieką studentów kilka testów analizy biomechanicznej z pomocą systemu sensorów i kamer BTS SMART. Technologia ta używana jest głównie do motion capture czy optymalizacji wyników sportowców. My mogliśmy sprawdzić prędkość stopy podczas kopnięcia piłki czy siły wyskoku.

Następnie dowiedzieliśmy się co nieco o metrologii - to nauka o pomiarach i weryfikacji wyników. Pracownik tego laboratorium pokazał nam kilka sprzętów, którymi posługuje się na co dzień. Pierwszym z nich była współrzędnościowa maszyna pomiarowa – to specjalne urządzenie pozwalające na zaznaczanie punktów w przestrzeni i stworzenie modelu 3D przedmiotu, który znaczyliśmy. Pozwala  też na pomiar odkształceń – co jest niezwykle ważne np. w silnikach samochodowych. Następnie przeszliśmy do drukarki 3D – działającej na zasadzie nakładania na siebie wielu cienkich warstw szybkoschnącego plastiku. To pozwala na stworzenie bardzo dokładnych modeli – od kół zębatych do kości zwierzęcych. Najciekawszym urządzeniem w laboratorium był jednak gigantyczny tomograf pomiarowy, który przez możliwość robienia wielu zdjęć rentgenowskich z wielu kątów pozwala na niezwykle dokładny obraz 3D np. stawu, albo płuca , co umożliwia wykonanie idealnie pasującej protezy.

Później mieliśmy krótkie spotkanie z Panią uczącą na kierunku zarządzania i inżynierii produkcji. Głównym celem tego kierunku jest doskonalenie procesów zarządzania i kształcenie nowych kierowników produkcji, odpowiedzialnych za to, żeby wszystko w firmie działało, jak należy. Studenci uczą się o zarządzaniu, ekonomii, prawie, organizacji produkcji. Dowiedzieliśmy się też o różnych firmach, które zatrudniają absolwentów tych kierunków.  Pod koniec podzieliliśmy się na mniejsze grupki i za zadanie postawiono nam ułożenie… puzzli. Z pozoru prosta zabawa okazała  się niemałym wyzwaniem! Morałem z tego zadania było to, że człowiek sam na siebie narzuca ograniczenia, chociażby z przyzwyczajeń, czy nauk z dzieciństwa. Aby iść do przodu, należy starać się pozbyć tych barier.

Ostatnim punktem naszej wycieczki na Wydziale Budowy Maszyn i Zarządzania było laboratorium sprzętu medycznego, gdzie mogliśmy zapoznać się z urządzeniami pomagającymi lekarzom w codziennej pracy. Dowiedzieliśmy się, jak za pomocą lasera można pozbyć się blizn chirurgicznych, jak ultrasonograf dopplerowski pozwala dokładnie zmierzyć ciśnienie, elastyczność naczyń krwionośnych i tętno oraz jak kiedyś i teraz mierzy się ciśnienie krwi.

Po krótkim podsumowaniu wydarzeń i życzeniach pomyślnego zdania matury rozeszliśmy się do domów, najpewniej zastanawiając się, czy spotkamy się za rok – już jako studenci tego wydziału.


Sebastian Maciejny - klasa 3F - IX LO Poznań