Dbałość o wysoką jakość procesu kształcenia studentów należy do obowiązków całej społeczności akademickiej Wydziału. Podnoszenie jakości kształcenia, realizowane przy udziale władz Wydziału, kadry naukowo-dydaktycznej, wszystkich studentów i doktorantów WIM, słuchaczy studiów podyplomowych, pracowników administracyjnych Wydziału oraz przy udziale interesariuszy zewnętrznych jest procesem ciągłym, obejmującym wszystkie etapy i formy kształcenia oraz dotyczy ogółu aspektów mających wpływ na właściwą realizację procesu kształcenia. Wydział Inżynierii Mechanicznej, w trosce o rozwój swoich studentów oraz ciągłą poprawę jakości kształcenia, wdrożył wewnętrzny Wydziałowy System Zapewnienia Jakości Kształcenia, w skrócie WSZJK lub System.
Nadrzędnym celem funkcjonowania Wydziałowego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia jest doskonalenie procesu kształcenia w taki sposób, aby umożliwić osobom uczącym się harmonijne wejście w życie społeczne i zawodowe, zgodnie z oczekiwaniami rynku pracy, przy upowszechnianiu idei uczenia się przez całe życie. Efektem tego procesu jest nabywanie i podwyższanie kompetencji osób uczących się, co umożliwi im dostosowanie się do zmieniających się funkcji i ról w otoczeniu gospodarczym i społecznym.
Ważnym celem funkcjonowania WSZJK jest skuteczna i efektywna realizacja wymagań Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce odniesieniu do jakości kształcenia, a także realizacja misji i osiąganie celów strategicznych Wydziału i Uczelni.
W zakresie wyznaczonych celów i zadań dla WSZJK, Wydział w swojej bieżącej pracy kieruje się:
- Misją i Polityką jakości Wydziału;
- Księgą Jakości;
- dokumentacją systemową, w tym w szczególności procesami i procedurami WSZJK;
- Strategią Rozwoju Wydziału;
- Kodeksem Etyki Pracownika Nauki;
- przepisami prawa;
- także innymi instrumentami i dokumentami w zakresie zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia.
Funkcjonowanie Wydziałowego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia (WSZJK) polega na planowaniu, organizowaniu, realizowaniu, monitorowaniu i ocenie oraz doskonaleniu procesów wchodzących w zakres jego działania.
Realizacja zdefiniowanych w ramach WSZJK procesów pozwala na sprawne funkcjonowanie Systemu i osiąganie celów jakości. Cele te ustalane są w kontekście wymagań interesariuszy i zakładanych do uzyskania na wyjściu efektów uczenia się (poziom kompetencji i kwalifikacji absolwentów Wydziału).
System obejmuje procesy główne (podstawowe), zarządcze i doskonalące oraz procesy wspomagające.
Do procesów głównych (podstawowych) należą:
- Działalność dydaktyczna (I, II, III stopień, SP) – jako proces główny w odniesieniu do zapewnienia jakości kształcenia;
- Działalność naukowo-badawcza (badania, projekty, prace naukowe, wdrożenia);
- Działalność usługowo-biznesowa (szkolenia, usługi dla przemysłu, ekspertyzy i inne);
- Działalność organizacyjna (np. organizacja konferencji).
W ramach podstawowego procesu głównego, tj. działalności dydaktycznej, realizowane są procesy:
- Oferta WIM (tworzenie i modyfikowanie programów kształcenia);
- Rekrutacja na studia;
- Kształcenie studenta/słuchacza (prowadzenie zajęć dydaktycznych);
- Praktyki studenckie (dotyczy I-go stopnia);
- Dyplomowanie.
Do procesów zarządczych i doskonalących (zarządzanie jakością kształcenia) należą:
- Przegląd Wydziałowego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia;
- Audit wewnętrzny;
- Doskonalenie kadry (ocena zajęć przez studentów, hospitacje zajęć, programy rozwojowe dla kadry);
- Relacje z absolwentami (monitorowanie karier absolwentów, badanie satysfakcji absolwentów);
- Działania korygujące, zapobiegawcze i doskonalące.
Do procesów wspomagających należą:
- Utrzymanie infrastruktury (sale dydaktyczne i laboratoria, sprzęt komputerowy, zasoby biblioteczne);
- Współpraca z zagranicą;
- Obsługa administracyjna studentów i pracowników;
- Wsparcie naukowe, dydaktyczne i materialne studentów;
- Współpraca z pracodawcami;
- Promocja Wydziału.